Baggeraar en dienstverlener aan de olie- en gasindustrie Van Oord laat in China een nieuw schip bouwen door Sinopacific Shipbuilding Group Shanghai.

Het gaat om een SRI-schip dat wordt gebruikt voor steenstorten. Dat is een techniek voor het beschermen en stabiliseren van offshore platforms en pijpleidingen.

Het schip kost “meer dan 100 miljoen euro”, zei een woordvoerder maandag in een toelichting. Van Oord koos voor de Chinese scheepsbouwer “omdat dat het meest competitief was”.

Het schip is uitgerust voor het plaatsen van steen van verschillende afmetingen. Met een draagvermogen van 14.000 ton, een lengte van 154 meter en een breedte van 28 meter kan het schip werken in waterdieptes van meer dan 600 meter. Aan boord is accommodatie voor 60 personen. Het schip wordt eind 2016 opgeleverd.

Van Oord heeft momenteel al SRI-schepen en zegt met dit nieuwe schip erbij zijn leidende positie op de markt voor het storten van steen onder water te versterken. Steenstorten is een van de belangrijkste activiteiten van Rotterdamse bedrijf voor zijn opdrachtgevers in de olie- en gasindustrie.

Van Oord domineert samen met Boskalis en de Belgische bedrijven DEME en Jan De Nul de internationale baggermarkt. Het familiebedrijf (4500 werknemers) boekte vorig jaar een nettowinst van 130 miljoen euro en een omzet van 1,6 miljard euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl